معرفی مرحله ریخته گری شیرآلات بهداشتی

ریخته گری شامل سه نوع قالب‌های ماسه‌ای و قالب‌های دایکست و قالب‌های رِیژه می‌باشد. ریخته گری به صورت ماسه‌ای، همان ریخته گری سنتی است که در آن قالب‌هایی یک بار مصرف از جنس ماسه ساخته می‌شود و پس از ریختن مواد مذاب در آن و سرد شدن با زدودن ماسه‌ها محصول مورد نظر به دست می‌آید. کیفیت سطوح به دست آمده توسط این روش بسیار نازل و دارای خلل و فرج فراوان است و حتی پس از پرداخت هم دارای سطحی ناهموار و سوسه دار می‌باشد. ریخته گری به روش دایکست نیز بیشتر برای تولید قطعات آلومینیومی و آلیاژهای روی استفاده می‌شود.

قالب های ریخته گیری شیرآلات بهداشتی

ریخته گری با استفاده از قالب‌های ریژه یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین روش‌های ریخته گری است که شیرآلات با کیفیت و مرغوب عمدتاً از این روش تولید می‌شوند. قالب معمولاً قبل از بارریزی گرم می‌شود. برای تولید قطعات ریختگی مرغوب همواره بایستی درجه حرارت قالب را کنترل نمود.

از دیگر مزایای این روش ریخته گری

از دیگر مزایای این روش ریخته گری می‌توان به دقت ابعادی خوب، سطح تمام شده مناسب، کیفیت متالورژیکی بالای قطعات تولید شده و عیوب ریخته‌گری کم اشاره کرد.

ماشین کاری

در مرحله ماشین کاری اضافات راه گاه‌های اطراف قالب توسط اره‌های صنعتی بریده شده و پس از خالی کردن ماسه مخصوص ریخته گری از داخل قطعه، سوراخ‌ها و رزوه‌های لازم به وسیله ماشین‌های تراش و دستگاه‌های فرز سیان سی و دریل و با کمک ابزار آلات دقیق تراشیده شده و بعضی قطعات به وسیله فرزهای کف تراش، کف تراشی می‌شوند.

انواع روش های ریخته گری شیرآلات بهداشتی

ریخته گری به روش دایکست نیز بیشتر برای ساخت قطعات آلومینیومی و آلیاژ روی قابل استفاده است.

ریخته گری شیرآلات بهداشتی به روش ریژه

ریخته گری به روش ریژه معمول‌ترین نوع ریخته گری در قالب های فلزی (دائم) است که در آن مذاب برنج بر اساس وزن خود و نه اعمال نیروی فشار خارجی، قالب را پر می کند. از ویژگی‌های این قالب‌ها می‌توان به بازگرداندن فشار مذاب به خود آن اشاره کرد، که این امر باعث کاهش درصد انقباض و عیوب ناشی از آن می‌شود. همچنین در قالب‌های فلزی به دلیل بالا بودن سرعت انتقال حرارت نسبت به قالب‌های ماسه‌ای ساختارهای ریخته‌گری ریزتر و خواص مکانیکی اغلب بالاتر است. از مزایای ریخته گری ریژه می توان قابلیت تکرار تولید قطعات یکنواخت،  دقت ابعادی خوب ، سطح تمام شده مناسب، خواص فیزیکی و مکانیکی بالا، عیوب ریخته گری کم  را نام برد.

از روش‌های ویژه و پر کاربرد این نوع ریخته گیری شیرآلات بهداشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ریخته‌گری با فشار کم(Low Pressure Die Casting):
    ریخته‌گری با فشار کم مذاب در قالب فلزی. در این روش مذاب برنج درون ماشین ریخته گری ریخته می شود. سپس بدون تلاطم و از پایین  وارد فضای قالب می‌شود. این روش یکی از پر کاربردترین روش‌ها در تولید شیرآلات بهداشتی است.
  • ریخته‌گری با فشار بالا(High Pressure Die Casting):
    ریخته‌گری با فشار بالای مذاب در قالب فلزی. در این روش مذاب با فشار بالا وارد محفظه قالب می‌شود. در اینجا تعداد تولید بالا بسیار مهم است