علت کار نکردن شیرآلات چشمی دار

علت کار نکردن شیرآلات چشمی دار: در ابتدا قبل از اینکه دلیل کار نکردن این نوع از شیرآلات را که با نام شیرآلات هوشمند نیز شناخته می‌شوند، بیان کنیم؛ لازم می‌دانیم که توضیحاتی راجع به اجزا، نوع کارکرد، معایب و … ارائه دهیم.

مروزه شیرآلات چشمی که از سنسورهای هوشمند ساخته شده‌اند به جای مدل‌های قدیمی و اهرمی شیرآلات استفاده می‌شوند و طرف‌داران زیادی دارند.

البته به علت وجود سیستم الکترونیکی در این نوع شیرآلات استحکام و ماندگاری آنها نسبت به مدل‌های اهرمی کمتر می‌باشد. در ادامه به بررسی دقیق‌تر آنها پرداخته‌ایم. چنانچه قصد دارید راجع به این نوع از شیرآلات اطلاعاتی کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید.

اجزاء تشکیل دهنده شیرآلات چشمی دار و علت کار نکردن شیرآلات چشمی دار

شیرآلات سنسور دار از ۴ قسمت اصلی ساخته می‌شوند. این قطعات هماهنگ با یکدیگر کار می‌کنند و در صورت تخریب یکی از آنها عملکرد کل سیستم تضعیف می‌شود. چهار جزء این نوع شیرآلات به شرح زیر می‌باشد:

سنسور

سنسور یا چشمی مهم‌ترین بخش شیر/آلات هوشمند است. جایگاه قرارگیری این قطعه زیر شیر هوشمند بوده و وظیفه‌ی شناسایی حرکت دست شما که فرمان باز شدن یا بسته شدن آب را می‌دهد و  انتقال این پیام به برد اصلی شیر را دارد. این سنسورها با ساختاری بسیار ظریف طراحی می‌شوند در نتیجه بسیار آسیب‌پذیر هستند.

منبع تغذیه

به دلیل هوشمند بودن شیرآلات چشمی، برای کارکردن آنها استفاده از جریان برق لازم می‌باشد. البته بهترین شیرآلات بهداشتی چشمی در دو نوع به تولید می‌رسند؛ یک نوع از آن برای کار کردن به‌صورت مستقیم به  جریان برق نیاز دارد و نوع دوم آن با باطری کار می‌کند. در نتیجه برای نصب آنها نیاز به متخصص است.

بدنه

بدنه شیرآلات سنسوری در مدل‌های مختلفی طراحی می‌گردد. جنس بدنه برای این نوع از شیرآلات عموماً استیل ضدزنگ می‌باشد و در آبکاری آنها از فلزاتی همچون کروم، طلا و نقره استفاده می‌شود. از سری مزایای این نوع شیرآلات سایز کوچک بدنه و عدم اشغال فضای اضافی است. در  واقع با حذف اهرم شیرآلات نوع قدیمی تر ابعاد آن کوچک‌تر شده است.

کارتریج

کارتریج یکی از قطعات مهم در ساختار شیرآلات سنسوری می‌باشد. این قطعه در دهانه شیرآلات قرار می‌گیرد و وظیفه‌اش تنظیم فشار آب است. کارتریج این کار را با اضافه کردن هوا به آب انجام می‌دهد. این قطعه کاربردی با افزایش فشار آب به صرفه جویی در مصرف آب نیز کمک می‌کند. چرا که با تنظیم فشار آب دیگر نیازی به باز کردن اضافه آب و افزایش حجم آب نخواهد بود.

بیشتر بخواندی: قیمت شیرآلات چشمی دار لاکچری در ایران

نحوه‌ی کار شیرآلات چشمی

برای اطلاع از قیمت شیرآلات چشمی دار با مشاورین ما درتماس باشید. شیرآلات چشمی دار از ساختارهایی با نام گیرنده و فرستنده حسگر مادون‌قرمز یا iR تشکیل می‌گردند. این دو ساختار در کنار هم و هماهنگ با یکدیگر عمل می‌کنند. نحوه‌ی عملکرد آن دو این‌طور است که وقتی شیء خارجی به چشمی نزدیک می‌شود پیامی را دریافت و دوباره به فرستنده ارسال می‌کنند.

با انجام این کار شیر چشمی متوجه شما می‌شود و اقدام به قطع یا وصل آب می‌کند. شما می‌توانید فاصله شیء خارجی با دستگاه را تنظیم کنید. در واقع با توجه به میزان توانایی دستگاه داده‌ای با عنوان فاصله عملکردی به آن بدهید تا از آن فاصله حرکت دست شما را تشخیص دهد.

علت کار نکردن شیرآلات چشمی دار و رفع آنها

شیرآلات چشمی مزایا و ویژگی‌های مثبت زیادی نسبت به مدل معمولی و قدیمی شیرآلات دارد. البته در این بین نباید از معایب و مشکلات آن نیز غافل شد. معایب این مدل از شیرآلات به شرح زیر می‌باشد:

صدای غیرمعمول هنگام باز کردن شیر

شنیدن صدا از شیر آب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. پس از شنیدن صداهای غیرعادی از شیرآلات منزل خود می‌بایست در ابتدا از صحت و عدم پوسیدگی لوله‌کشی‌های منزل خود اطمینان حاصل کنید.

اگر سالم بودند مشکل از شیر آب شما می‌باشد. شیرآلات لوکس چشمی دارای برو الکترونیکی بسیار حساس می‌باشند و همواره باید آن را از مایعات دور نگه داشت. اگر صدای تیک‌تیک شنیدید بدانید که برو شیر چشمی شما خراب شده است و باید تعمیر شود.

شنیده شدن صداهای عجیب از شیر آب می‌تواند در اثر استفاده طولانی مدت از شیر چشمی و رسوب املاح در قسمت پایینی آن نیز باشد. اگر با چنین موقعیتی مواجه شدید هرگز از ضربه برای تمیز کردن رسوبات استفاده نکنید. ضربه به این شیرآلات هوشمند آنها را بطور کلی تخریب می‌کند.

مطلب پیشنهادی: تعمیرات شیرآلات آشپزخانه

نشت آب از شیرآلات چشمی

نشت آب از این نوع شیرآلات دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها به مشکل خوردن و خراب شدن کارتریج نصب شده بر سر شیر می‌باشد. درواقع در صورت استفاده زیاد از شیر و تشکیل رسوب، کارتریج قابلیت خود را از دست داده و به شکل صحیح کار نخواهد کرد.

در این حال کارتریج قادر به قطع و وصل و کنترل فشار آب نمی‌شود. در صورت به وجود آمدن چنین مشکلی برایتان لازم است که کارتریج جدید جایگزین کارتریج خراب شده شود. اگر کارتریج شالم باشد باید در بین قطعات داخلی شیر هوشمند دنبال مشکل بگردیم. این کار باید توسط یک متخصص انجام شود.

کاهش فشار آب

اگر علت کاهش فشار آب از منبع آب نباشد و در صورت اطمینان از صحت و سلامت لوله‌کشی آب منطقه باید بگوییم دلیل این مشکل رسوب و گرفتگی مسیر آب در شیر و یا ایراد در قطعات داخلی می‌باشد.

برای رفع این مشکل لازم است شیر خراب شده را با شوینده های مخصوص شستشو دهید و سپس در صورتی درست نشد اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعات داخلی تخریب شده کنید.

بیشتر بخوانید: قیمت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد

قطع و وصل جریان آب

اگر دست شما تغییر موضع نداده باشد و در جای ثابتی قرار دارد و با این وجود جریان آب شیر قطع و وصل می‌شود باید بگوییم که سنسور و گیرنده‌های حسگر مادون قرمز شیر دچار خرابی شده‎اند.

البته دلیل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد و آن هم نیم‌سوز شدن و یا تخریب جزعی برد الکترونیکی شیر می‌باشد. در این ایراد دیگر شما نمی‌توانید کاری انجام دهید و باید متخصص و کاربلد این حرفه حضور داشته و اقدام به تعمیر و یا تعویض این قطعات اصلی شیر کند.

سخن پایانی درباره علت کار نکردن شیرآلات چشمی دار

شیرآلات هوشمند که به شیرهای بدون تماس نیز معروف هستند. از مزایای بسیاری برخوردارند که طی این مقاله مجالی برای ذکر آنها نداشتیم. در کنار این مزایا از معایب بسیاری هم برخوردارند.

در واقع به علت هوشمند بودن سیستمشان همواره آسیب‌پذیرتر از نوع اهرمی و قدیمی شیرآلات هستند. این نوع از شیرآلات به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا مدت زمان زیادی برای شما کار کنند.

به مطالعه ادامه دهید: کیفیت شیرآلات به چه عواملی بستگی دارد